Audit IATF a nápravná opatření

 

Stresuje Vás blížící se audit? Podívejme se na něj trochu jinak, tentokrát pozitivně...

Panika! – bude audit
Mnozí považují interní audit za ztrátu času, resp. za další odškrtnutou činnost nezbytnou k udržení certifikace společnosti. Někteří interní auditoři přistupují k auditu jako detektivové, hledají problémy a zaměstnanci zaujímají postoj sebeobrany poskytováním nepravdivých údajů nebo skrýváním důležitých informací. Toto není smyslem auditu.

Audit přináší reálné zlepšení
Uveďme věci na správnou míru. Interní audit je pro vlastníka procesu neocenitelný a otevírá mu oči, aby nahlédl hlouběji do svého procesu a našel příležitost ke zlepšení. Pomáhá mu vytvořit rychlejší, efektivnější a účinnější proces. Smysluplný a bezchybný proces Vám v neposlední řadě přinese mnohem větší uspokojení než práce s nesmyslnými kroky a postupy.

Nápravná opatření nejsou nezbytné zlo
Nápravná opatření nejsou jen další nepříjemnou činností vyplývající z IATF 16949. Jsou naopak jedním z nejlepších nástrojů neustálého zlepšování.  Kromě rychlého řešení problému slouží k identifikaci a úspěšnému odstranění základní příčiny neshody. 

Neshoda a proces nápravných opatření
Pokud zjistíte neshodu (například chybu na produktu), prvním krokem je opravit zdroj problému, aby nepřicházely další stížnosti od zákazníků. Toto se nazývá náprava. Jakmile dojde k nápravě, je třeba prozkoumat hlavní příčinu problému, tedy skutečný zdroj. Následně provedete nápravné opatření, aby se vzniklá chyba v budoucnosti již neopakovala. 

Příklad
Vysvětlíme si to na zařízení, které se pokazilo z důvodu chybějící pravidelné údržby. Okamžitou potřebou je opravit zařízení a poslat upomínku na důležitost pravidelné údržby. Tím však neuděláte nic pro odstranění základní příčiny poruchy. Pomocí nápravných opatření určíte příčinu, pro kterou chyběla pravidelná údržba. Je možné, že toto zařízení bylo přidáno po poslední aktualizaci plánu údržby.  Bez ohledu na hlavní příčinu, jejím odstraněním prostřednictvím procesu nápravných opatření můžete zajistit, aby se již v budoucnosti chyba neopakovala.

Cesta k neustálému zlepšování
Pokud si najdete čas a odhalíte hlavní příčinu neshody a budete ji řešit nápravnými opatřeními, pravděpodobně narazíte na více informací, které můžete použít ke zlepšení tohoto i dalších procesů. Možná zjistíte, že podobné poruchy zařízení způsobily několik neshod, a tyto informace můžete použít k implementaci zlepšovací iniciativy zaměřené na pravidelnou údržbu ve vaší společnosti. Nebo možná poruchy zařízení vedly k mnoha případům ztraceného času, v takovém případě by přehodnocení plánu údržby také přineslo zlepšení.