LEAN management

Lean je soubor metod řízení, který je založen na několika základních principech. Hlavním cílem je přinést trvalé zlepšování ve všech oblastech. Důraz se klade na eliminaci nepotřebných kroků (odpadu) v procesu, které nepřinášejí zákazníkovi přidanou hodnotu.

 

Eliminace plýtvání podél celého hodnotového toku vytváří procesy, které si v porovnání s tradičními podnikovými systémy vyžadují menší lidské úsilí, méně prostoru, méně kapitálu a méně času na výrobu produktů a služeb s mnohem menšími náklady a s mnohem menšími chybami. Společnosti jsou schopny rychle reagovat na měnící se přání zákazníků s vysokou kvalitou a nízkou cenou. Konečným cílem je poskytnout zákazníkovi dokonalou hodnotu prostřednictvím dokonalého procesu tvorby hodnoty bez ztrát.

Lean metoda je osvědčená roky zejména v automobilovém průmyslu, kde má svůj původ, jako dobře fungující a přináší stanovený cíl ve více odvětvích. Proč je přesto v některých firmách úspěšná a v některých méně? Úspěšné využití nezávisí na tom, zda je firma nová, nebo zda má dlouhou historii, ale na tom, zda ve svém každodenním fungování vytváří podmínky, ve kterých se dá aplikovat. Přesněji by se to dalo nazvat jako „vhodná firemní kultura“, kterou přijaly všechny složky organizace.

Správné pochopení a zvládnutí procesů navržených pro tuto metodiku si vyžaduje práci celého týmu včetně managementu. To je klíčové místo, kde často dochází k podceňování jednotlivých kroků a ovlivňování toku procesů podle svých představ. Často chybí větší důvěra v samotný proces a v práci týmu. Stejně negativně působí i změna členů týmu a tím způsobená ztráta kontinuity.

Lean se zavádí pomocí 7 základních nástrojů. Jsou seřazeny podle přinášeného benefitu:

  1. Kaizen
  2. Standardizovaná práce
  3. SMED
  4. Autonomní údržba
  5. OEE
  6. VSM
  7. 5S

Setkáváme se často s tím, že zákazník si vybere jeden nástroj, který se snaží ve firmě zavést a nepřinese mu to požadovaný efekt. Přichází zklamání z „nefunkčnosti“ metody, čemuž se z pohledu zkušeného Lean experta nedalo vyhnout. Promyšlená aplikace Lean v organizaci je nesmírně důležitá k úspěchu a vyplatí se ji svěřit do rukou odborníka, který Vás tímto procesem povede.

Nemusíte mít strach, že budete muset zavést radikální změny v celé firmě najednou. Pomůžeme Vám vyhodnotit, v které části se vyplatí začít a čím pokračovat, abyste štíhlou výrobu zavedli postupně v přijatelném tempu a aby zavedené změny přinesly požadovaný výsledek.

A jak reaguje Toyota na situaci během koronakrize? Shiho Takezawa ve svém článku pro ANE píše:
Toyota bude během pandemie koronaviru zisková a bude využívat zkušenosti, které získala během globální finanční krize před více než deseti lety, řekl generální ředitel Akio Toyoda. Největší japonský výrobce automobilů nezmění svůj plán na výrobu 3 milionů automobilů ročně. Cílem je splnit minimální provozní zisk 4,7 mld. dolarů. Jako součást úsilí o pomoc zákazníkům s omezenými hotovostními podmínkami společnost Toyota zmírňuje termíny splátek automobilů a nabízí ojeté vozy místo nových, uvedl japonský šéf prodeje Yasuhiko Sato.