Lídr lidí vede, umí být součástí týmu, inspiruje ho, staví na jeho silných stránkách, komunikuje s porozuměním, poslouchá a hodně se ptá.
Cílová skupina:
Manažer
Vedoucí týmu
• Veďte lidi tak, aby pro vás chtěli pracovat a neodešli ke konkurenci. Budoucnost patří lídrům, kteří dokážou lidi nadchnout a inspirovat i bez pozice moci. Lídr dosahuje výsledky díky orientaci na lidi, rozpozná a využije jejich potenciál, komunikuje empaticky a dokáže navodit pocit důvěry. Dobrý lídr lidi vede, vytváří jim prostor a je otevřený komunikaci a názorům ostatních členů týmu. Lídr místo příkazů lidi koučuje. Nekritizuje je, ale dává zpětnou vazbu a dokáže ji i přijímat.
• Ujasněte si silné a slabé stránky sebe a lidí v týmu. Stavte na svých silných stránkách a na silných stránkách každého člena týmu. Už jako školáci jsme byli vedeni k tomu, abychom se zlepšili v tom, co nám nejde. To však není správné. Ze slabé stránky silnou nikdy neuděláte! Zbytečná námaha. Slabým stránkám se třeba věnovat do takové míry, aby nás neomezovaly v dalším růstu. Když objevíte, v čem jsou dobří vaši lidé a umožníte se jim v tom zdokonalovat, mohou se stát z nich přední experti. Lídři dokážou rozpoznat silné stránky a potenciál sebe i jiných a staví na nich.
• Následujte vizi. Kromě vize je pro každou firmu důležité i poslání, tedy proč děláte to, co děláte. I vaši zaměstnanci potřebují znát, proč by měli pro vás pracovat? Čím mohou být firmě užiteční?…
• Rozvíjejte svou emocionální inteligenci. Lidé odcházejí z firmy ne proto, že neradi pracují, ale často pro neshody s nadřízeným. Dobrý lídr si musí lidi nejen získat, ale i udržet, musí je inspirovat, jít dobrým příkladem. Emocionální inteligence se dá naučit a patří k osobnostnímu rozvoji dnešního lídra. Umět poznat své vlastní pocity a emoce, jakož i emoce druhých. Tyto rozpoznat a správně využívat pro své uvažování a rozhodování.
• Rozložte si energii. Čas se vrátit nedá, zato energie ano. Den trvá 24 hodin. V práci musíme toho stihnout mnohem více než v minulosti. Nesnažte se ze sebe a druhých dostat přes den maximum, dovolte sobě i druhým odpočinout si, střídat práci a odpočinek.
• Ptejte se a hodně poslouchejte. Dokážete rozpoznat v rámci vaší komunikace, kolik mluvíte, kolik posloucháte a kolik se ptáte. Naučte se rozlišit mluvení a komunikaci. Mluvit umí každý, ale umíte i komunikovat? Až ¾ komunikace projevujeme neverbální formou. Mluvená slova tvoří pouze ¼ významu ve vaší komunikaci. Podstatné zbývající procenta komunikace závisí na tom, jak to řeknete, jak se při tom tváříte, stojíte, intonujete a jak posloucháte. Naučíme vás komunikovat s porozuměním, poslouchat a umět se ptát.
• Říkejte MY. Základní veličinou vaší firmy je efektivní komunikace. Dobrý lídr nepoužívá zájmena JÁ, ale naopak MY, protože si je vědom kolektivní síly a úspěchu. Váží si každého zaměstnance a umí mu to i projevit. Lidi umí motivovat, inspirovat a zapálit je pro společnou vizi a poslání. Dobrý lídr je součástí týmu, neřídí firmu pouze ze své kanceláře. Setkává se s lidmi, otevřeně s nimi komunikuje. Často v rámci firmy si oddělení navzájem konkurují, nefunguje komunikace, vzniká množství konfliktů. Je úkolem lídra, aby lidé pochopili, že „MY všichni jsme na jedné lodi“ a pouze pokud budeme veslovat jedním směrem, dostaneme se k cíli.